business_notebook_2009Definicja laptopa biznesowego końca 2009 roku według przyjętych kryteriów rynkowo-biznesowych z nutką subiektywnego acz praktycznego spojrzenia:

Najkrócej:
możliwości techniczne/rozmiar – kompaktowość/ kompatybilność i niezawodność/czas pracy na baterii/waga/bezpieczeństwo danych/adaptacja w firmie -reinstalacja systemu i oprogramowania/support producenta software i hardware/gwarancja

Krótko:

przenośny ok. 14” notebook o dobrych parametrach, wytrzymała konstrukcja niewielkich rozmiarów, stosunkowo długi (1,5 do 3 h) czas pracy na baterii,  nadający się do podróży, prezentacji i bezprzewodowej komunikacji, w sposób zaawansowany potrafiący zabezpieczyć dane (czytnik linii papilarnych, smart-karty, szyfrowanie danych na dysku), preinstalowany i w pełni obsługiwany stosowny system operacyjny pozwalający na wykorzystanie zaawansowanych właściwości zdalnego dostępu i zarządzania, łatwo adaptowalny w środowisku korporacyjnym (zdolność do szybkiej reinstalacji systemu/sterowników/aplikacji bazowych)

A w szczególe, jak na końcówkę 2009 roku przystało notebook biznesowy:
-wielkość (matowej) matrycy 12-14 cali w rozdzielczośći WXGA lub WXGA+
-obudowa: najczęściej stopy magnezu (wybrane elementy konstrukcyjne, klatka,szkielet lub cała obudowa na bazie stopu magnezu i elementów stalowych (zwłaszcza zawiasy) oraz specjalne strefy bezpieczeństwa dla ruchomych i wrażliwych części komputera (dyski magnetyczne). Wyższej jakości plastyk, bardziej odporny na działanie skrajnych – w zakresie przewidzianym dla prawidłowej pracy komputera- temperatur,  oddziaływania słońca etc.)
-długa możliwość pracy na baterii (co najmniej 1,5h” w pełnej krasie” lub 3h i więcej do pracy podstawowej nie wymagającej dostępu do wymiennych nośników danych, zaawansowanego wyświetlania grafiki etc.
-architektura na bazie Intela (ze względu na wymaganą niezawodność i kompatybilność)
-układ graficzny zintegrowany lub niezależny zdolny do wyświetlania obrazu 1,3 razy lub większej rozdzielczości niż natywny na matrycy notebooka w celach prezentacyjnych
-dysk twardy magnetyczny o prędkości 7200 obr./min i wielkości 160 GB lub więcej (z systemem antywstrząsowym własnym lub wykorzystującym „bezpieczną strefę” obudowy) lub SSD o wielkości co najmniej 128 GB.
-szybki i nieskomplikowany system przywracania systemu i oprogramowania bazowego
-napęd optyczny (nagrywarka DVD +/- o prędkości nagrywania co najmniej 6-8 razy)
-przynajmniej 2 gniazda USB
-zintegrowana karta sieciowa Wi-Fi 802.11 b/g/n
-wyjście VGA
-gniazdo PCMCIA lub ExpressCard
-czytnik linii papilarnych lub smartCard
-system WIndows XP Pro, Vista BUsiness lub Ultimate, WIn 7 Pro lub Ultimate
-w miarę możliwości warunki gwarancji on-site, door-to-door lub 3 lata w serwisie
-pożadane różne (opcjonalne) moduły bateryjne
-pożądany moduł bezprzewodowej komunikacji HSDPA (GSM)
-pożądany czytnik kart pamięci (zwłaszcza SD/MMC/xD)
-pożądane wyjście HDMI

Przykłady linii „biznesowych” notebooków:
Lenovo Thinkpad seria „T” , Acer Travelmate, Dell Latitude seria „E”, HP ProBook”/”EliteBook”, Apple Macbook Pro