Niejednokrotnie kierowałem słowa zachwytu w kierunku notebooków z najbardziej znanej linii laptopów na świecie, z linii zwanej ThinkPad. Mimo upływu lat produkt firmy IBM (obecnie Lenovo) był i jest synonimem nowoczesności, niezawodności i wcielonego w życie przez zespół inżynierów i projektantów, pragmatyzmu, żeby nie powiedzieć doskonałości. Produkt, który ujrzał światło dzienne w 1992 roku szybko zyskał uznanie profesjonalistów i wymagających użytkowników, dla których nie istniał kompromis wydajności, możliwości i ceny. Każdy kto chciał mieć najlepszy sprzęt płacił krocie za kolejne modele ze znaczkiem ThinkPad na przestrzeni ostatnich dwóch dekad i otrzymywał dokładnie to, co chciał – najlepszy, najbardziej trwały i niezawodny komputer przenośny jaki był w stanie na masową skalę wyprodukować człowiek.

W przypadku marki ThinkPad, którego wzornictwo oparte zostało na japońskim, klasycznym czarnym opakowaniu na lunch i kieszonkowym notesie dla pracowników (sławna książeczka-notes IBM opatrzona mottem firmy, czyli „Think”) trudno byłoby wymieniać wszystkie patenty i przełomowe technologie, jakie zostały w nim zastosowane, ale może warto przytoczyć kilka najbardziej charakterystycznych i pionierskich.  Ilość powstałych akcesoriów i możliwości rozbudowy parku laptopów tej marki trudno jest policzyć, ale wartym wspomnienia jest fakt, że niezależnie od tego czy była to jakaś karta rozszerzająca mozliwości komunikacji, napęd optyczny, bateria czy dodatkowy dysk, wszystko było na najwyższym poziomie, idealnie współgrające z komputerem.

ThinkPad, między innymi, był pierwszym komputerem przenośnym, w którym zastosowano zintegrowany napęd CD/DVD, biometryczny czytnik linii papilarnych, lampkę do oświetlenia klawiatury, moduł łączności bezprzewodowej wifi, chip bezpieczeństwa, mechanizmy ochrony dysku twardego, specjalną konstrukcję obudowy, baterie i architekturę pozwalającą na wydłużenie pracy notebooka do 11 godzin, czy wreszcie jako pierwszy, przy zachowaniu pełnowymiarowej klawiatury, zszedł z wagą poniżej 1,4 kg…

ThinkPad na przestrzeni lat zdobył ponad tysiąc nagród i wyróżnień zarówno za rozwiązania technologiczne jak i za wzornictwo. Jego sprzedaż liczona jest w dziesiątkach milionów sztuk i objęła swoim zasięgiem sto kilkadziesiąt krajów, wszędzie zdobywając takie samo uznanie i renomę. Czarna, surowa bryła wyjątkowo wytrzymałej obudowy, doskonała klawiatura, niedościgniony touchpad oraz charakterystyczny czerwony TrackPoint na długo pozostanie synonimem wyjątkowej jakości, tak jak wyjątkowe są laptopy spod znaku ThinkPad.